torsdag 28 oktober 2010

Husmor tipsar...

Någon spabehandling blev det inte idag då hon som hade uppdraget blivit sjuk..Jahopp..då bidde det städdag då!

Här kommer ett litet tips..om man vill fräscha upp därhemma snabbt och kanske inte har tid att torka golven och så..kanske innan gäster kommer eller nåt. Svaret är sköljmedel!! Jag använder INTE sköljmedel till klädtvätt och sånt utan enbart till städning då just sköljmedel är en stor bov till allergier på kroppen.


Klipp till bitar av ex. disktrasor..doppa dem i sköljmedel och sen krama ur. Häng dem sedan på elementen bakom gardinen i alla rum. Du får rätt snart en härlig doft av städat och fräscht! Funkar ju bäst den här årstiden då elementen avger lite värme förstås..och sen måste det ju vara element som FÅR övertäckas såklart.

Jag har även testat med ren Ajax och andra rengöringsmedel..men det blir lätt lite för stark doft. Ett annat tips som jag fått från en kompis som jobbar inom långvården är att droppa i lite sköljmedel i skurvattnet när man torkar golv.
På det här sättet kan det dofta fräscht inne utan att du behöver vädra ut hela huset när det är -20 i vinter.
Vill man fräscha på doften är det bara och blöta upp dem i vatten igen och krama ur..tebax på elementet igen..tjoho!

Har DU kanske ett tips..så tar jag tacksamt emot det.
Även städning ska ha genvägar och göra det lätt att hålla fräscht.

Kram från husfru med städdille..

2 kommentarer:

  1. Attans att jag inte läste detta innan jag städade! =) Då kanske jag sluppit att torka av golven för att få härlig doft! Jag har också det knepet att hänga urvridna disktrasor som är doppade i nån go doft.....man kanske alltid lurar nån...*asg*
    Kram Kram!

    SvaraRadera
  2. Detta var nog det bästa tipset någonsin!!
    Jag har världens goaste sköljmedel men ville få det ut i lägenheten så detta ska jag testa!!
    Har du något tips om att ta bort katthår effektivt ifrån mattor??

    SvaraRadera