söndag 1 januari 2012

Första dagen på 2012...


har det blitt och det känns inte ett dugg annorlunda. Undrans hur lång tid det tar innan man skriver rätt årtal i alla dokument då..hrm,hrm.
Vi hade ett fint nyår..bara att det var ovanligt grönt ute. Idag ser det helt annorlunda ut och ett ymnigt snöfall har pågått mest hela dagen så man kanske, kanske får ta fram snökaran och snöslungan den här vintern ändå..*ler*

Lite oro hade vi att Keso skulle bli orolig av alla smällare och raketer..men där trodde vi helt fel. Coolare kille får man leta efter..Han var mest intresserad av om husse i huset kunde köra igång laserpekaren istället..*ler*
Millan och Oliver däremot var lite stressade och när grannarna sköt intensivt blev sonen upprörd. -Måste de skjuta så mycket va..Pappa..var är luftgeväret..morr! Hupp..behöver jag säga att sonen är en sann djurvän och som tur var..är luftgeväret i stugan..hihi!


Något som vi uppmärksammade därute när vi gick ut för att se allt spektakel var alla Khom Loy som svävade i skyn. Det var ju rent av vackert ju! Khom Loy är dessa japanska rislampor man tänder och låter flyta med vinden och de finns i olika färger. När de slocknar ramlar lite rispapper och nån bambupinne till marken och de ska vara helt nedbrytbara i naturen. Fy fasen vad suveränt!!
Tänk om vi kunde lära våra barn att det mest häftiga man kan göra är att tända en EGEN stjärna på himlen som lyser i ca 20 min..stället för att sätta sprutt på en massa skräp som både är dyrt, låter illa..och har en väldigt kort upplevelse.
En Khom Loy kostar ca 20 kr..och vilken raket får du för de pengarna..None, nada, niente!!
De finns även som flytande lyktor och kan läggas ut på sjön vid ljuskvällar. Kanske ett annat sätt att hedra de som ej är med oss längre..
Satsa på svävande lyktor och låt de vilda djuren även få en lugn natt trots att det är nyår!!

Här har ni en som INTE köper bomber o granater..men nog ska jag köpa lite Khom Loy allt...det kan ni slå er i backen på!! *ler*

Kramis...

6 kommentarer:

  1. Vi har köpt dessa lyktor dom senaste åren. Bra för djuren och ett mer vuxet sätt att fira in det nya året.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Nämen va kul att kissen heter Keso, för vi hade oxå en som hette så. Och sen döpte jag nästa katt till Ost!!! Våra katter var inte heller särskilt rädda för smällandet men vi bor förståss på landet där det är tyst o stilla o själva hade vi inte mer än tre fyra stycken.
    /Knatten

    SvaraRadera
  3. Här var det också rätt coola kissar och håller fullständigt med om lyktorna och vackra är dom också. Vi brukar ha tomtebloss som vi hänger i träden =)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hejsan vännen! och God fortsättning! <3
    så skönt att Keso inte var rädd för smällarna! räcker ju med att Millan och Oliver är det tycker jag!.. måste vara jättesvårt att se dem stressade utan att kunna göra något för att lindra deras oro. :-( är så tacksam att mina två tissetatter inte bryr sig ett dugg om smällare och raketer!
    håller med dig om att de där svävande lycktorna är jättevackra!! har bestämt mig för att köpa sådana till nästa nyår. var säkerligen 15-20 år sedan jag sköt upp en raket senast... och jag håller med dig om att det är en aldeles för hög "kostnad" både för djur och natur för att det ska vara värt det!.. jag tycker också att det borde begränsas när det är tillåtet att smälla dessa raketer!.. så man slipper ha dem smällandes i flera dagar före och efter Nyår! morr... tycker det kan vara ok för de som prompt vill smälla att göra det mellan 23:30 till 00:30 på Nyårsafton.. då har de en timme på sig att smälla iväg de där fyrverkerierna och sen är det stopp!... fast aldra helst skulle jag gärna se att vi helt tog och gick över till de mysiga svävande lycktorna i stället! tänk villken syn de skulle vara!!! ;-D

    kramen på dig nu vännen! och mys in det nya året!

    SvaraRadera
  5. God fortsättning! jag hade också velat ha snö, här är det fortfarande barmark, eller man kanske ska säga vattenmark.=)Idag var det rena rama vårvädret när jag gick med hundarna och det är väl inte helt fel....men jag vet ju att det är en hel del vinter kvar....och den kommer troligen att bli blöt och grå. Vill ha vit fin snö! Vi visste ju inte hur Wille skulle reagera heller, men han skällde ut smällarna som var runt omkring. =)Han stod ute och skällde som en galning....inte rädd utan förbannad!=)Så jag har fått ännu en icke skotträdd hund vilket gör mej glad. Även om inte vi skjuter några raketer, så har vi grannar som skjuter desto mer.
    M¨så gott goa du!
    Kram kram!

    SvaraRadera
  6. Vi tände sånna på nyårsafton,hur fint somhelst..kram

    SvaraRadera