söndag 19 februari 2012

Oxrullader och funderingar...

Jahopp..hade ju köpt på mig en del kött som MÅSTE tillagas idag..så det var ju bara att köra igång då.

Först en kotlettrad som marineras och fräses på innan den åker puts in i ugnen. Dessa är ju bara såå billiga och det är väl dags att lära sig laga billig mat nu när man ska bli lönebefriad framöver..*ler*
Nästa projekt var oxrullader som grabbarna tycker är supersmaskiga..Här kommer en snabbresumé hur du fjäskar för karln i huset...

Jag köper skivor av lövbiff..Kryddar med salt o peppar och på med några skivor bacon.
Rulla sedan ihop dem med start av breda sidan av köttet och fäst ihop med en tandpetare.

Fräs dem sedan runt om och lägg dem i en gryta och redan HÄR tar jag bort tandpetarna för att slippa krångla sen..fyll upp med vatten så det nästan täcker rulladerna och krydda med lämplig fond eller buljongtärning som du gillar och låt puttra ca 20 minuter.

Ta ur rulladerna och sila av skyn som du sedan reder till sås...
Att krydda med en liten klick gelé ger det en extra touch..men denna gången körde jag med lite Tandoorikrydda för att få en liten indisk fjong på grytan istället.
Låt rulladerna "plumsa" i och låt dem bli varma igen..
Förslagsvis kan man strö lite klippt persilja över så den inte ser så trist ut.
Smaklig spis!!
Nu ligger man garanterat på plus...ett tag till..hihi!

*     *     *     *     *

Guben kom hem med ett nödvändigt paket idag..
och jag kan inte låta bli att bli full i skratt.
Vad är nu detta??
Bad OCH toalettpapper??
Hur tänker man då..eller är det jag som...
Såklart får man lustiga bilder i huvet, och nu har guben lovat att ta en dusch ikväll ENBART för att testa om papperet är som de lovar. Hur många rullar som går åt efter ett bad..framgår inte på förpackningen..men jag kommer definitivt att ha en hyfsad rapport imorgon..hehe!

En liten fråga..Hur gör ni??

7 kommentarer:

  1. Nej men*gapskratt* jag köper ju samma toapapper men har aldrig tänkt på att det står BAD!!! Lova nu att du lämnar en bra rapport om hur det funkar!!!

    Och vilket gott kött. Jag är såå glad att jag inte är vegetarian!! /Knatten

    SvaraRadera
  2. Miam.....the meat ...no the toiletpaper!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Köper också det papperet men det där med bad har jag inte tänkt på.
    Och tack för mat-tips. Skall absolut testas.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Bara att prova Ninni hur mycket papper som går åt efter ett bad! Jag väntar på rapport!=)
    Rullader e ju så gott! Fast detta recept har jag aldrig provat! Så setta tror jag att jag ska göra till helgen!
    Må så gott goa syster!
    Kram Kram!

    SvaraRadera
  5. Blir ju nästan så att jag rodnar av din kommentar!=) Men tack, det värmer! Ang fåglarna så blir dom flesta runt 10 år, men i sällsynta fall kan dom bli 25 år...och det är väl ditåt det verkar gå.=) Samma med sköldpaddorna....
    Kram kram te den goaste söstera!

    SvaraRadera
  6. Rulladreceptet ska jag testa på Gubben, ibland behöver man smöra lite:) Tack för tipset om olivträdet. Kanske ska låta det vara obeskuret i vår så kanske det blommar? Tror jag testar med det! Tänk att du har så stora olivträd! Men här får mitt lilla duga.

    Gud, så fina kattporträtt du tagit! Det som är så SVÅRT att fota djur...

    Ha det gott.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  7. Smaskens med oxrullader.
    Badpapper... Tror att jag även fortsättningsvis kommer att nyttja handduken.

    SvaraRadera