torsdag 26 april 2012

Ledig kuppe och Feliway.

Vi packar inför långhelg i stugan. Det ska bli såå gött så det inte är sant. Lite brasmys och inte en tv eller dator så lång ögat når..

Kupéerna är uppradade allaredan..för det här med att plocka fram dem när man ska åka..funkar inte här. Den som är lugnast av dem alla..ska springa o gömma sig och bli helspattig i det sista..Nu snackar vi söta Millan...som normalt är den harmoniska tösen som utstrålar kärlek till alla..
Nåja..efter många om och men..brukar det gå vägen..bara man tar det försiktigt och behåller sitt lugn i det sista..man har väl kika på Ceasar Milan..hehe!
En annan hjälp vi tar till är Feliway..

Det är ju helt suveränt..om man har katter som blir uppjagade eller blir åksjuka och skrålar som Pavarotti o dregglar filten dyngsur. läs Oliver. Bara en liten dusch på filten i buren en kvart innan..gör mirakel och får resan att bli angenäm för både människor o djur. Medlet innehåller detsamma som kattens eget doftferomon som sitter lite här o var på katten och fungerar som väldigt lugnande. Alla som har katt vet ju hur de går och stryker av sin doft här o var....Kan oxå tipsa om att det funkar perfekt om man har en katt som kissar inne..eller om de klöser på olämpligt ställe i huset. De varken klöser eller kissar på ett ställe som denna doften finns!!
Oliver är ju den som superdregglar och mår illa av resan..men sedan vi började med detta..är det inga problem alls.
Vi har även nyttjat denna doft i vägguttaget oxå..just för att skapa harmoni när man tar hem en ny katt till en färdig flock. Allt blir så mycket enklare liksom..*ler*

*     *     *     *     *
Ja så har vi klarat av en vecka full med cv-uppdatering och att kolla läget på marknaden. Något som fick fäste i mitt huvud var ledigt arbete som skolfotograf. Ja vet..det är ju bara säsongsbetonat på hösten o så..men i anställningen ingår en veckas utbildning i Skåne. Tänk om man skulle ta en rövare och få en gratis utbildning i studiofoto kanske...så jag kommer igång med min egen nån gång...Hmmm..tål att tänkas på..för hur som helst så är det ju bara en hobby...

Apropå foto ja..måste ju bara visa en bild på en pippi jag fångade. Bilden är ganska kass och usel med dålig skärpa o så..men kolla in uppsynen på pippin..

Som en barsk och sur farbror...haha!

Nu ska jag spela lite på Lotto..sa jag inte att jag tänkt köpa en gård på landet och bli alpacka-bonde!??

Ha en go och trevlig helg nu..för det tänker jag ha!!
Todeloo och kram
Ninnibus

7 kommentarer:

  1. Söta sparven!
    Katter och resor... mina två kattpojkar är det inga problem med, de älskar burarna och sover gärna där så jag har alltid en bur stående framme. Lucy är väl mindre imponerad men hon finner sig i att åka om hon måste. Jag har nog tur där. Honan jag hade tidigare däremot _hatade_ buren och man fick en chans att få in henne, hann hon spjärna emot och ta sig ut så var man chanslös om man inte ville få armarna sönderrivna.

    Ha en trevlig helg och mys i lantluften. Kramis!

    SvaraRadera
  2. Quelle expédition! Bon séjour!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt det ser ut med burarna uppradade. Hoppas ni får en härlig helg i stugan och tack för tipset på Felliway..Det skall jag införskaffa.
    Klart du skall söka skolfotograf och få lite bra utbildning på köpet.
    Kramen ♥

    SvaraRadera
  4. hahaha ja om du fixar en gård på landet så kommer jag gärna och hälsar på!.. kanske kan hyra in mig i något uthus eller så för en billig penning ;-D .. så kan vi starta kattpensionat tillsammans också när vi endå håller på! hihihi... det vore något det va!

    smart det där medlet.. har jag faktiskt inte hört talas om tidigare.. men det kan vara något även för mia katter... de blir inte direkt jättestressade i burarna.. men nog tycker de att det finns trevligare ställen att vara på allt! och det är alltid ett litet aber att fånga in dem och få in dem i burarna!... även om de bara är en kort bilresa de utsätts för.. kanske 10-15 minuter över till svärmor... men omtyckt är det inte!

    mitt virkande går frammåt sakta men säkert just nu. har en sida av grytlappen färdig.. lite sne blev den då jag har dragit olika hårt i garnet.. men man lär sig ju!.. dock försökte jag nu starta en ny sida av grytlappen.. och då skulle man låta en annan färg virkas med i arbetet och byta färg var 5:e maska... men jag förstår inte hur jag ska få den extra trådeländet att följa med i arbetet?!... den vill ju inte stanna där ju??!.... :-(

    nej nu är det dags att göra något jag avskyr... nämligen städa!.. hahahah! maken fyllde år i går.. så i morgon kommer en hord vänner hit och vill ha mat... så då är det ju kanske en fördel att slippa ha stora tussar med katthår överallt! ... som de fäller just nu!!!.. kan ju tro att jag fått 10 kattungar över natten bara!.. men nej... bara massa jobbiga tssar som flyger överallt.. *suck* nåväl. dags att ta tag i det hela!

    hoppas ni får en underbar helg på landet!.. ladda batterierna ordentligt nu.. och ta en funderare till angående det där med skolfotograf!.. det låter ju inte alls fel tycker jag!.. speciellt inte den där kursen också... ;:-D

    kramizar!!!!

    SvaraRadera
  5. Hejsan i kvällningen! Så härligt det låter med mys fjärran från teve och datorer!
    Intressant att läsas om "katt-tipsen". Nu lider Tiger inte av åksjuka, snarare tvärtom - jag tar mig knappast ut till bilden utan att han hänger med. Så i dag blev det årets första besök ombord strax efter att båten sjösatts... Tyvärr var inte kameran med!
    Önskar dig en riktigt trevlig och skön helg!
    Kram/SA

    SvaraRadera
  6. Önskar dig en riktigt fin valborg och första maj. Å tack för tipset med Feliway, suveränt nu när vi köpt ny soffa för den vill vi inte få sönderklöst direkt.
    Det där med skolfotograf har jag också funderat på, tror det är roligt faktiskt och ganska fritt. Fast vinner du så är det nog ännu roligare med alpackor!
    Ha dä gött!

    SvaraRadera
  7. Så gulligt det ser ut med varsin liten bur uppradad!
    Smart med sprayen, ska jag prova vid tillfälle!
    Pippin ser bra kaxig ut, hoppas ni fått en fin helg,kram Marie-Louise

    SvaraRadera