lördag 12 januari 2013

Mormorsrutor och dilemmat granatäpple.

Äntligen helg..
Ja, jag vet..jag är ju alltid ledig..men det ÄR skönt med sovmorgon och att ha "grabbsen" hemma..*ler*

Tyvärr så blev det inget hästmys pga. snöstormen igår..men det tar vi igen en annan dag.
Istället lade jag energin på att storstäda huset och sen piffa till fredagsmys i form av god mat.
En favorit i repris..smördegsinbakad fläskfilé med svampstuvning. Hur något så himla enkelt kan vara så gott kan man ju undra. Till det..en krispig sallad med fetaost och granatäppelkärnor.
Apropå det ja..Sonen..som igår var chef över salladen..hade sett Jamie Oliver knacka ur kärnorna med en träslev..Jodå det gick ju skapligt..men så fick man skura hela kaklet vid diskbänken oxå..mutter.
Googlade en sväng på saken..och se där..en film på You tube hur man smidigt går till väga.
Nu har jag lärt mig nåt nytt!! *ler*


Vidare med mina mormorsrutor då..
De jag håller på med i babyblått,brunt o beige..ligger åt sidan en stund. Måste ju fortsätta med mitt gamla projekt oxå.. Nu har det även "poppat" upp ett 3:e projekt i huvudet oxå..och garn är redan inköpt..haha! Hur fasen ska detta gå..när det första är NÄSTAN klart..tror jag..
Det andra är typ bara halvvägs..Gaaaah! Jag behöver två händer till nu..*ler*
Detta är det äldsta projektet..och nu snackar vi mormorsrutor för hela slanten!!


Det är ju en modell större och ligger på 10 varv. Tyvärr så tar det sin tid när man ska byta färg i varje varv då...Hade tänkt att en liten pläd skulle bli "klatschig" på syrrans mörkgrå soffa..men vi får se.
Hon är ju extremt allergisk mot pälsade katter..och det ÄR svårt att undvika att nåt pälshår smyger med förstås...

Tebax till virknål och pysmys i soffan då...
Vågar inte en säga vilket projekt jag jobbar på...haha!

Kram och ha en GOD HELG!!

8 kommentarer:

  1. Ojdå din syrra allergisk, hur går det till när ni träffas ?! Du kanske får åka igenom en dammsugare innan träffen. Stackars henne, många har ju pälsdjur

    Jag har aldrig smakat på granatäppel-kärnor, men sett att det används flitigt i sallader.
    Kram må fint/ Eva

    SvaraRadera
  2. Hon får ta allergitabletter om hon ska hem till mig..eftersom hon vill gulla med kissarna..*ler*

    SvaraRadera
  3. Å vad snygga färger du har i rutorna. Jag har oxå massor av projekt i huvet nu och man vet inte hur man ska hinna gör allt som hjärnan tycker=)))). Och jag är ju en "virka-utan-mösnter-typ" så jag får virka och dra upp och virka igen o dra upp. Så det tar lite tid innan jag får det som jag vill.
    Gott gott med inbakad fläskfilé. Det har jag inte ätit på flera år. Måste fixa till en sån meny till nästa helg.
    Ha det gott. /Knatten

    SvaraRadera
  4. Supersnygga mormors rutor!! Det är så kul att virka och förstår precis hur du känner, nya ideér poppar upp hela tiden, hur ska man hinna:)
    Hoppas du får en fin vecka, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Vad vårigt och fint du gjort på din sida! Jasså du är också projekternas kvinna...samma här. Kan ju inte hålla på med en sak, nej då...hela korgen och huvudet fullt av nya idéer. I helgen satt jag och såg på alla avsnitt av Projekt runaway Sverige och fatta vad set suger i sytarmen nu!=)
    Kram Kram!

    SvaraRadera
  6. Inbakad fläskfilé... en favoriträtt här i huset :) Vilket bra tips om granatäpplena - tack för det!
    Du är så flitig och duktig med stickor och virknål - det imponerar mycket på mig som är född med tummen mitt i handen och totalt värdelös när det gäller handarbete...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  7. God mat och vackert handarbete, vad mer kan man begära. Det är bra att ha många projekt på gång (tror jag). Jag har fem för tillfället *ler*.

    Kramen

    SvaraRadera
  8. Hahah ja det där med många projekt på gång känenr jag igen allt för väl! ... jag har själv flera olika projekt med mormorsrutor liggandes.. alla i olika stadier... så det finns att göra... sammtidigt som det självklart dyker upp nya saker man vill göra också! .. nåväl. man får ta det som det kommer helt enkelt.

    läcker filt till syster din! önskar min syster kunde göra så fina saker till mig... men hennes "tollerans" för att pyssla är väldans låg. så jag får vackert göra mina egna saker jag ;)

    ta nu hand om dig.. och njut av denna helgen också!

    kramizar i massor!

    SvaraRadera