lördag 18 december 2010

Ljuva dofter i huset!!

Ja, så var p-huset klart då..fast det sprider ju inga dofter precis..utan mer stämning till gottebordet. Däremot dagens bak av gräddkola spred en fin doft. Jag gjorde dubbel sats så något blir kvar till jul..hehe!

Jag provade även en ny sort av julgodis men resultatet var tveksamt. Det var tryffelrutor med nougat..i o för sig väldigt goda..men tillvägagångssättet enligt receptet var lite tokigt. De ska ju helst inte bara vara goda utan även snygga att lägga upp, eller hur!? Nu vet jag hur jag INTE ska göra..haha!
Grabbsen har pysslat med gran och pynt och nu lyser ståtlig gran och katternas ögon tindrar. Gissa vem som hittat en favoritstrumpa??

Vissa pyntsaker är ett MÅSTE till jul och dit hör dessa luciafigurer som jag är mycket rädd om. De är snudd på antika och kommer från gubens släkt en gång i tiden. Visst är de söta!!
Guben griljerade skinkan och ytterligare en ljuvlig doft spred sig i huset. Höjdpunkten är ju att bre sig en skinkmacka på kvällen och med lite julmust så är man smått salig sen...*ler*

Dagen är till ända..och man är skönt trött.
Sussi gott!!


3 kommentarer:

  1. Så mysigt det ser ut vännen! kan riktigt känna Julstämningen komma krypandes genom skärmen till mig ;-D tack för det!.. för i år ligger jag helt galet i "tiden".. jag som i vanliga fall är aldeles salig så här års.. har faktiskt inte kännt något speciellt alls?.. hoppas det ändrar sig snart dock!!.. för jag saknar min Julstämmning!.. men att titta på dina fina bilder hjälper!...

    Luciatåget är ju bara sååå sött!!.. det skall du vara mycket rädd om vännen.. för de växer inte på träd de där gammla vackra prydnaderna!... jag brukar försöka ta tillvara på just sådana gammla Julprydnader, antingen via loppisar eller arv. älskar dessa små tomtar som har en historia bakom!.. speciellt förtjust är jag i gammla porslins eller trä tomtar/ änglar. ;-D min mamma har en som ajg Ääälskar!.. det är en rätt stor tomte.. runt 15 cm hög. sittandes i en stol med ryggstöd. den är helt gjord i trä.. och målad som en traditionell svensk tomte.. och han spelar dragspel! ;-D hur söt som helst!

    Att Oliver redan spanat in pyntet i Granen var ju nästan bara väntat! ;-D.. det är ju bland det första små söta katter gör... Hum... själv så hittade jag julpynt på de mest konstiga ställen när vi flyttade.. bl under badkaret!.. ja det är för mig en gåta hur de lyckats gömma undan pyntet så länge.. men tydligen så var små grankulor poppulära leksaker! ;-D

    ta nu hand om dig, och försök att inte pajja fler tänder innan jul!.. ;-D

    kramiz!

    SvaraRadera
  2. Ser ju mysigt ut.
    Vi kan inte ha så mycket framme.
    Våra vildhjärnor till katter välter ner allt i deras väg. Vi satte ut tomtar i trädgården och la ut ny utebelysning i vår krypthuja, men nu är vi "dränkta" i 1 meter snö så inget av det syns längre...

    SvaraRadera