fredag 4 november 2011

Varning för "kattleksak"!!

Jaaa...mycket ska man var med om innan man blir klok på riktigt..Förra veckan slog vi in presenter inför gubens födelsedag och missar små var såklart med bland papper o snören. De fick en varsin liten remsa att leka med så vi kunde säkra de färdiga paketen. Den idén var allt annat än smart upptäckte vi dagen efter..Millan satt under köksbordet och mumsade på något..-En fjäder sticker ut ur munnen..skrek sonen. Öhh..Vaa? Efter långrandig jakt anade jag att det kunde vara ett paketsnöre..men kvickt som attan slukade Millan det sista som hängde ut. Vad göra nu?? Hon försökte kräkas..men det gick inge bra alls..Johopp..Strax har man en katt med tarmvred tänkte jag..men beslöt för att vänta o se om hon blir dålig.
Två dagar efter när jag som vanligt gick på skattjakt i kattlådan fann jag till min förvåning något långt, limegrönt och glittrande i sanden..Vaaa? Har den kommit ut den naturliga vägen redan?? Tur att det var en sån liten bit..och tunnare än vanliga snören. Jag kan ju säga..att det var inget "krull" på den längre heller..haha!
En lättnadens pust gick igenom hela familjen och vi har lärt oss en läxa. Jag trodde i min enfald att bara hundar gör såna här saker..och då har jag haft katter i mååånga år..
Här har vi den skyldiga som oxå lärt sig en läxa...
Syrran berättade något klokt som jag inte hört förr..Om man "råkar" svälja något olämpligt..vasst eller så, småbarn kan ju vara luriga på det sättet...så ska man försöka att äta sparris ganska snart efteråt.
Sparris har visst en trådliknande förmåga att "fånga upp" konstigheter och frakta dem vidare genom tarmsystemet utan att tillföra skada.
HADE JAG INTE EN AANING OM!!
Hur man får en katt att äta sparris förtäljer inte historien..men tipset är väl värt att lagra i minnet....

Har börjat sticka igen...och projektet ligger o skräpar o stör. Hyllan under nya glasbordet torde vara en plats för både böcker och en korg med handarbeten...trodde jag....
Hur korkad får man vara? Detta är ju ingen bokhylla...det är ju en katthylla såklart!!
Som kattälskare och djurvän anpassar man sig och fortsätter klia sig i huvet och undrar..Har även barfota-Ernst såna här problem när han ska inreda??

7 kommentarer:

  1. NU har jag uppdaterat bloggen!

    SvaraRadera
  2. Tja, hur man får i en katt sparris?
    Good luck, säger jag nog bara till det. Hahahaha

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att ni kom undan med blotta förskräckelsen - men oftast är väl det man minst anar de verkliga farorna? Sparris, det klingar bekant långt in i vindlingarna men hade nog inte kommit ihåg och hur ... det kanske är en fyrtassdelikatess?
    Den utstuderat uttänkta hyllan - även kvartetten skulle annekterat den på stubinen!
    Eftersom allt fick ett lyckligt slut, så njut nu av helgen tycker en av åren delvis luttrad medmänniska

    SvaraRadera
  4. Jag har inte rött på bilden. Vi sitter längst till vänster, längst fram.

    SvaraRadera
  5. Min ena kisse tuggar på trasmattor så man får klippa bort när det blir remsor, så han inte får i tarmarna. Kissen under bordet är riktigt lik vår Messi och det där med sparris var nåt nytt =)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att det där snöret kom ut på egen tass !
    Min matte hade faktiskt hört det där om Sparris innan , men hon vet inte heller hur man ska få i en katt det ??!!

    P.S Jag vet inte ännu om jag får plats i väskan som jag vann för den har liksom inte hunnit hem till mig ännu. Men jam tror inte det ska vara några problem för så mycket som 9 kilo väger jag faktiskt inte (ännu :).
    Jag vet inte säkert om musebusen var död eller inte när matte kastade ut den ?? Om den var vid liv så tog nog grannens katt kål på den ;-)

    SvaraRadera
  7. *skratt* !!! Det där med sparris var ju en himla bra idé och mina katter gillar faktiskt sparris så det blir ju inga problem då!!
    Ha en bra kvaäll./Knatten

    SvaraRadera