söndag 5 februari 2012

Rutrapport och hälsodrink.

Fasen vad vidrigt kallt det blivit nu. Vi hade -25 igår kväll..och även om det är ynka-pynka mot Jokkmokks - 42..så fryser jag likväl häcken av mig..brr!
Sådana här dagar är det extra skönt att gömma sig under filten i soffan och bara pyyysa. Inte har jag dåligt samvete heller..hehe!
Måste sätta av tid att komma igång och meditera igen..så kanske, kanske man kan få rätsida på sömnlösheten.

Annat som funkar mot diverse krämpor och mysko symptom..är en smarrig vårpaj.. Jo, jag lovar! Inget lyser väl upp vardagen som en rykande bärpaj med något gräddigt till. Det gäller att hitta ljusglimtar i tillvaron..och tyvärr så sker det ofta i form av bakverk i detta huset..hm.

Ett tips såhär i förkylningstider är att...när du tinar dina självplockade bär från frysen..låter bärsaften rinna av och samla vätskan i små shotsglas. Sonen älskar dessa sura drinkar som är sprängfyllda med vitaminer och antioxidanter.
Två glas blev det denna gången av hallon och blåbär..och guben som är förkyld, fick sig en sup han me..

Förmiddagen har ägnats till att göra kålsallad i långa banor..och medan jag kör en viktväktarsallad ..så vill guben ha pizzasallad. Anar att man kommer att bli skitless rätt snart..för att inte tala om allt bus i magen som följer...hrm,hrm.

Projekt mormorsrutor fortsätter och ännu har jag inte lessnat ur. Idag är det blott en löpare på 30 rutor och det ser väldigt fjösigt ut..men som sagt..än ger vi inte upp. Nu har jag i alla fall minimerat risken att banga..och att göra ett kuddfodral istället..hehe!

Todeloo och ha en strålande fin vecka...
Ninni

5 kommentarer:

  1. Men fy fasen vad gott det såg ut med blåbärspaj.
    Och den där drinken såg ju oxå god ut. Jag brukar göra "saft" på frusna bär. Asså, jag häller bara vatten i en kanna o sen i med frusna bär. SOm citronvatten fast med bär i. Ungarna gillar det faktiskt. /Knatten

    SvaraRadera
  2. Tack för din fina kommentar på min roaccutanblogg! Känns kul att kunna hjälpa andra medans jag hjälper mig själv så att säga :)
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Burr så kallt!! nog för att det var -20 här i går kväll när vi åkte hem ifrån syster min.. men där vi bor hade vi bara -12 någonstans ;-D finns alltså nååågra fördelar med att bo i staden ;-D men ärligt talat så skulle jag föredra att bo på landet och tackla lite mer kyla i villket fall... fast jokkmokk tror jag allt får behålla sina minusgrader!! burr!!!

    projekt mormorsrutor verkar ju ta sig med en rasande fart!! hela 30 rutor redan klara!! är den kalla vintern lite inspirationsgivande kanske måntro? ;-D snyggt blir det i villket fall! och den pläden kommer passa så himmelens bra i ert vardagsrum! ;-D

    frys inte bakdelen av dig nu min vän.. utan plantera den i soffan under en varm och skön filt tills minusgraderna minskar igen ;-D

    kramizar!!

    SvaraRadera
  4. Å vad lång du kommit på ditt projekt! Imponerad! jag hade gett upp vid kuddstprlek ungefär!=) Jag har börjat på ett projekt med en kofta, ska försöka skriva om det i bloggen senare idag. Om jag orkar. För pigg är jag då inte ännu.
    Jag är glad att kylan nu gett sej av för denna gången, även vi bara hade -18 här. Tycker det räcker bra med de -5 som är nu. Bamse har ju så svårt att gå ut när det är kallt, hans tassar klarar inte kylan.
    Må så jättegott goa du!
    Kram Miriam

    SvaraRadera
  5. Intressant! Tar vara på och lägger tipsen på minnet!

    SvaraRadera