söndag 18 mars 2012

Energitjuvar - att avsluta en relation.


Energitjuvar har jag predikat om tidigare och ni som följt mig några år vet att jag tidigare gjort en upprensning av personer i min närhet som inte får mig att må bra. Detta har styrkt mig och gett mig en större insikt om mig själv att JAG och ENDAST JAG ansvarar för att JAG SKA MÅ BRA!!
Nu är det ju så att det är lätt att tappa fokus...för energitjuvar är luriga..och ibland behöver man upplysas återigen för att inse vad som händer...

En energitjuv är en person som tar mer än vad han/hon ger. Tar kraft men snål med att ge.

Energitjuven går till anfall för att få ur sig något och skaffa sig ett överläge. De mår bra på andra människors bekostnad. Energitjuvarbeteende handlar om projektioner, när de försöker att föra över sina egna inre spänningar på andra. Vi alla kan göra oss skyldiga till projektioner, men energitjuven sätter detta i system!

Energitjuven har ett hävdelsebehov, vill alltid veta lite bättre. Höjer sig själv på din bekostnad, genom att förödmjuka dig verbalt, öppet eller smygande. Detta för att få dig att känna dig mindre värd. Egentligen vill de att andra ska känna sig lika dåliga som de själva känner innerst inne. Därför har de svårt att bekräfta andra och ge dem beröm, energitjuven vill nämligen inte få någon annan människa att växa. Har du gjort något bra, som väcker deras avundsjuka kan de reagera med att ignorera eller kritisera. De lever ut sin missunnsamhet genom att förringa andras framgångar.
En tvist med en energitjuv går sällan att lösa, eftersom de lägger hela skulden på dig. De är försvarsinställda och vill inte lyssna och ta in det du säger. Det är svårt att reda ut konflikter när en person går till attack och vägrar att se sin del.

Det är viktigt att skaffa sig självkännedom, ju bättre man förstår sig själv, desto lättare är det att se saker och ting i livet. Man vet vad som tillhör en själv och vad som tillhör den andre. Man måste också veta vad som är ens JAG för att kunna skydda det.

Man kan aldrig ensam åstadkomma en god relation, det måste finnas växelverkan, ett givande och tagande. Det krävs två för att bygga något positivt medans det endast krävs en för att rasera det!

Du lär andra människor hur de ska behandla dig.
Generellt kan man säga att de beteende du tolererar från andra kommer att betraktas som acceptabelt i framtiden. Det är därför en energitjuvs dåliga behandling av dig delvis är ditt eget fel. Du har inte lärt honom/henne hur man ska behandla dig helt enkelt.
Risken är stor att du har lärt de här energitjuvarna att det är ok att behandla dig illa. Du har gjort det genom orden du använder, handlingarna och till och med med din tystnad. Om du väljer att stanna kvar i ett samtal med någon som är taskig mot dig, svär eller kallar dig för saker så har du lärt dem att det är ok att bete sig så mot dig.

Precis så här är det...Jag har gjort det igen..jag har gått på en nit och tillåtit det att fortgå..Varför då..kan man ju fråga sig..för jag vet ju det här så väl..och jag har klarat mig ur energitjuvars klor tidigare..varför inte nu??
Saken är den att det nu handlar om en släkting..en som befinner sig i min härhet vare sig jag vill eller inte. Man har hela familjer att ta hänsyn till..för när man vill säga GODBYE till en energitjuv betyder ju inte det att man vill avsluta bekantskapen med den respektive mannen/kvinnan eller barnen i huset. Det som tidigare varit så lätt har blivit förbannat svårt att genomföra....
I flera år har jag bitit ihop för att inte säga ifrån eller säga nåt elakt tillbaka och där har vi TYSTNADEN... I åratal har jag samlat på mig aggression och irritation..och en vacker dag rämnade det. Vi rök ihop för ca 5 år sedan..och ut kom ALL skit jag samlat på mig..och personen i fråga satt där som en starholk och fattade ingenting.. Inget jag kan rekommendera precis..men så blev det..
Energiboven i fråga ville inte lyssna..ville inte ta in något av vad jag sade utan tog det bara som att jag öste en massa skit...och så var det väl. Men det är inte lätt att stoppa det som kommer när du en dag  känner att det får vara nog...
Att leva som man lär är lätt att säga....men när man VET att personen inte KAN ta kritik..och inte inser att de har felat..så biter man ihop...för att slippa en massa tjafs.
I dagsläget har vi något som inte går att reparera..för grunden är lagd och efter att jag spytt min galla..så fick minsann jag min beskärda del oxå. Hon svarade med samma mynt..och såklart finns ju en massa saker DÄR som även jag måste ta till mig..för jag är ingen perfekt person heller...Det jag ställer mig frågande till är: om hon verkligen känner såhär..varför envisas hon med att vi ska umgås då...näe..jag förstår inte människan alls...för en vänskap kan inte enbart byggas på tolerans och kompromisser.
Jag dög väl bra när jag bet ihop och inte försvarade mig...Nu är jag en hemsk människa..och enligt henne tycker ALLA så...Hade jag varit den person jag en gång var..hade jag kanske tagit till mig hennes ord och blivit ledsen..men idag VET jag..vilka mina nära, kära vänner är..som finns där i vått o torrt..som respekterar mig och ger och tar i jämn balans..Dem sätter jag stort värde på...och släpper inte för allt liv i världen!!

Blod är tjockare än vatten säger de...och visst kan jag hålla med..men det är ju bara konsistens vi snackar om..
Man behöver inte älska personer bara för att vi råkar ha samma blod i kroppen!!

Har du en s.k vän i din närhet som:

• Har lätt för att säga elaka saker till dig?

• Gnäller över sitt eget liv, men inte gör något åt det?

• Får dig att må dåligt och ger dig sömnsvårigheter?

• Kommer jämt med ursäkter för sitt dåliga beteende?

• Som alltid tänker på sig själv i första hand?

• Som bara pratar om sig och sitt och inte lyssnar till dig?

• Som är missunsam och inte ser glädje i DIN framgång?

• Är snabb att tala om vad DU ska göra för att lösa dina problem..men vill inte ta emot tips själv..eftersom det inte FINNS några problem i deras liv.

DÅ är det dags att lyfta den personen ur ditt liv!!

Den personen tillför inget i ditt välbefinnande och det är dags att gå vidare på egen hand.
Vänner kommer och går och det blir lättare om man ser det som ett lärande på livets stig. Har du insett allt detta så har ändå energitjuven lärt dig något viktigt för DIG..men som allt annat lärande när man är fullärd, så går man vidare när man är klar. Värna om dina vänner som tillför positiv energi och som lärt sig att vänskap handlar om att både ge och ta..så ska du se att du är bättre rustad för att möta energitjuvar i framtiden… och samtidigt känna att du ständigt växer i din insikt om VEM DU ÄR!!

Den här uppdateringen och påminnelsen i frågan behövde jag verkligen..
När telefonen igår ringde..och min ilska vaknade insåg jag att den här relationen inte funkar mer. Det kan inte vara så att man ska acceptera att en människa får lov att ha sån makt i ens liv...
och när hon surt frågade...Vill du inte att jag ska ringa mer..svarade jag till min egen förvåning..klart o tydligt..
-Nej!

Nu inser jag att jag gjort det rätta..
för känslan är inte alls jobbigt på något sätt..
Jag känner bara ett lugn och harmoni..
och det är precis vad JAG behöver i MITT liv...

11 kommentarer:

  1. Bra jobbat, du ska ha ett stort plus för det är exakt så man ska göra. Visst jag är inte så snabb själv för jag försöker lite till men ärligt talat mår man mycket bättre om man plockar bort energitjuvarna för det finns riktiga vänner som både ger och tar. Alltid bra att bli påmind.
    Ha en fortsatt skön söndag.

    Kramen

    SvaraRadera
  2. Oftast är det så att man bygger på sig mer och mer tills det till slut brister och då kommer allt..Men man tror väl kanske in i det längsta att det skall bli bättre. Jag känner att jag har turen att inte ha någon energitjuv i min närhet och jag hoppas att jag märker i god tid om det dyker upp någon.
    Tycker du gjorde det bra, även om det säkert inte var så kul just då.
    Ha det så gött och tack för den animerade målarbilden. Skall försöka lägga in den i min blogg =)
    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Quando una persona è avara nel dare...meglio lasciarla!! buona serata...ciao

    SvaraRadera
    Svar
    1. När en person är snål med att ge ... bäst att lämna det! God kväll ... ciao ..

      (Min översättning)

      Radera
  4. Hu, jag känner igen mig alldeles för väl! Jag har gjort precis samma resa med märkligt många vänner, nu för många år sedan. Jag kan se idag att jag borde sagt ifrån om så mycket men bara var tyst, när jag sedan var mogen att ta steget att säga ifrån var enda vägen att bryta med det som då var vår bekantskapskrets, det blev ensamt men var såå värt det! Idag kan jag se de där människorna och känner att jag gjort rätt både mot mig och mina nära. Värre var det som sagt när det sedan också kom till en mycket nära släkting men även där sa jag också ifrån, vi har idag en relation som är artig men aldrig mer nära. Även om det är svårt, är det verkligen så att man växer som människa om man vågar ta klivet.

    Hoppas du får en fin söndagskväll och en bra start på veckan, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Jo, förresten, kotavla är som sitter utanför båset på varje ko, gjorde förr iaf :) kram M-L

    SvaraRadera
  6. Ja, fast blod är inte tjockare än vatten utan har exakt samma volym/tyngd whatever, det är vetenskapligt bevisat. Så det så.

    Med det sagt, DNA är ingen som helst garanti/krav på att man måste ha kontakt alls och ja, jag har en hel del energitjuvar i mitt register men de har hamnat i arkivet, jag har helt enkelt inte energi eller tålamod med dem längre utan norpar de utan att ge nåt tillbaka så får de norpa av nån annan för jag behöver min energi hel och välbehållen till viktigare saker. Jupp.

    SvaraRadera
  7. Bra gjort!Energitjuvar är inget att spar på. Och det är så jobbigt att alltid behöva tänka sej för innan man säger nåt så att det inte kan tolkas som den vill. Jag gör också rent hus vad gäller dessa ibland och det känns allt lite sorg i hjärtat, för nånstans har man ju byggt upp en relation. Men efteråt när det gått ett tag så är det bara en befrielsekänsla! Du är värd så mycket bättre, kära syster! Säger som Grynet gjorde: TA INGEN SKIT! Den kan vederbörande behålla för sej själv!
    Kram Kram från den Ystra söstera

    SvaraRadera
  8. Duktigt gjort vännen! blir så imponerad över din styrka!! för inte är det lätt att stå upp för sig själv inte.. många gånger tycker jag att det är lättare att stå upp för andras skull än för min egen. är någon elak mot min man blir jag förbannad. är någon elak mot mig blir jag mest ledsen... och just den egenskapen tror jag att det är många med mig som har ärligt talat.. och det är ju precis det, som du skriver så vackert ovan, som gör att dessa energitjuvar kan fortsätta så pass länge som de gör innan man får nog. något som gör det dubbelt så imponerande att du stod upp för dig själv i detta fall.. och till en släkting också! Modigt och bra gjort! sola dig i berömmet vännen. det är du värd!

    kramizar!

    SvaraRadera
  9. Och jag har insett att jag har en riktig energitjuv i min närhet..... min sambo.
    Han beter sig mest som en inneboende, pratar bara om sitt och gör bara det han vill. Jag är konstant trött och olustig. Måste göra något åt hela situationen....

    SvaraRadera
  10. Helt rätt tänkt! En relation som får en att må annat är bra är en DÅLIG relation. En fot i arslet brukar funka bra...hehe!

    SvaraRadera