onsdag 21 mars 2012

Kattkräk och musjakt!


Man kan ju lära katten att göra sina behov på lådan..och vissa lyckas till o med få dem att gå på toan för människor..men varför kan man inte lära dem att gå på lådan o kräkas??

Idag ligger INTE Oliver på plus. Han är det största kattkräket i huset..f´låt…kräkkatten ska det ju vara..
Han ligger gärna i ett soligt fönster och helst ska det vara ett riktigt varmt element under oxå. Plötsligt hörde jag hans hulkande..och sprang till mötes för att ev. flytta honom från matta, soffa eller kuddar. Men nädå..där sitter han i fönstret och kräks så det bara stänker om ´et. Själv lika förvånad som alltid..
Baskade Otto!!
Han har inte bara lyckats med konststycket att slänga en låång kräkkorv i en blomkruka..nädå..inte alls på jorden utan MELLAN inner o ytterkruka.
Gaaah! Sen har han lyckats spy ner ett stort blockljus..och halva snodden till persiennen. Hur lätt är DET att göra rent..

Matte i huset morrade som en rottweiler..medan hon skurade o muttrade..kattfan,kattfan,kattfan.
Sen behöver man bara vända sig om och blicka in i dessa oskyldiga blå ögon..så har man sansat sig…-Bubben då..ha du käkit? Ä de bja nu?


*     *     *     *     *

Sen var det musen ja…Säkert minns någon av er min egen söta lilla husmus som bor under husgrunden. Det var några år sedan jag fångade hans söta nylle på bild och jag gav den till o med vatten heta sommardagar..och i gengäld fick jag fota HUR mycket jag ville..Vi hade lite av en relation..en vänskap kan man säga….fniss!


Nu är han åter igen…(har säkert bott här hela tiden utan att jag märkt nåt) och med sig har han sin nya fjälla!!

Hallå där!…EN inneboende kan jag ta..men två..som kan bli 19st, 38st eller rent av 87st möss!?? Ser hon inte lite plufsig ut tycker ni..Lite rund, mullig och kanske LITE GRAVID???
Nä stopp o belägg nu..här ska inte vara några sexorgier under mitt hus!!
Hade lite ångest tidigare..och vi valde att INTE fånga husmusen i fälla..han är ju så söt ju..men nu har vi liksom kommit på andra tankar.
Har ju satt ut fällor i källaren förr..men alltid är de vittjade och fällan ligger ihopsmälld o tom.
Musfällan ska laddas med sötmandelflarn säger en kompis. De kan inte motstå den söta doften..och vips så är de fångade..
Ehh..jaha..Hur man får fast tunna flarn på piggen i fällan sa hon inget om…så jag måste nog ringa fröken igen…

Guuuu vad jag känner mig usel som planerar sånt här..

Idag ska det bli en smula sommar i luften och den här fröken planerar att göra lite rensning i garderoberna..innan jag slår ned mitt arsel i en solstol och softar med en kopp java.

Todelooo och ha det gott!!

4 kommentarer:

  1. He he vilken start på dagen och så vackra bilder. Kräkande katter är alltid oskyldiga och kräker gärna på de mest olämpliga ställen. Jag tycker det är synd att fånga mössen, de är ju så söta *ler*. Du får ha en riktigt bra dag.

    Kramen

    SvaraRadera
  2. And how the innocent blue eyes!
    Poor mouse, so nice!
    Good day with the household

    SvaraRadera
  3. Jaha, vad skriver man till en som går omkring med mordiska (heter det så..?) tankar... Små söta möss som ställer upp för fotografering borde få någon form av medalj tycker jag, gärna präglad i ostmassa...
    Vi får se hur det slutar.
    Känner igen det här med kräkande katt. Toabestyren är det väldans noga med, på lådan men allra helst ute. Helt perfekt. Men när det är dags att spy, ja då är det gångmattan i hallen eller den stora mattan under soffbordet som ska smörjas in... Likadant varje gång!
    Så läste jag ditt förra inlägg och såg att du gått på ett s k erbjudande, något med klipulver i... Det är väl på det sättet som rynkorna försvinner, att man klöser desperat och på det sättet utjämnar alla ev. nivåskillnader i hyn.
    Det närmar sig helg, så redan nu passar jag på att önska dig en riktigt trevlig sådan!
    /SA

    SvaraRadera
  4. Varför kräks katter alltid på fel ställe..suck ? Oj så sööt liten mus, men som sagt, om det bara vore en..
    Hoppas du har en härlig vårdag idag !
    Kram ♥
    Psst..Det är jag som är den "mysiga spåkärringen", som lägger stjärnor...hihi.

    SvaraRadera