onsdag 23 januari 2013

Kallrasskydd och lappning...


Jaaa..min vänner..nu får ni rita ett stort kors i taket..Jag har alldeles frivilligt tagit fram helvetesmaskinen..(läs symaskin) och gett mig in i en värld av trassel med nål o tråd UTAN att få psykbryt!! Aldrig någonsin har detta hänt förrut..att jag slitit fram apparaten..för att jag hade lust. Nåja..det finns nog senildementa 44 åringar oxå..haha!

Hittade gammalt tyg i skåpen som jag ärvt..måste vara möbeltyg av nåt slag..DET blir bra tänkte jag..och sydde o sydde som en galning. Det var ju lätt som en plätt att sy korvar...*ler*
TADAAAA!!!
Var till o med tvungen å dra till affärn för att köpa matris oxå..En par kilo, typ..
Nämen hallååå..SER ni inte vad det är??
Det är ju kallrasskydd jag sytt..haha!
I två rum i vårt hus blir det riktigt kallras..och det drar fanken så kallt från fönstren. Ja, det brukar oftast betyda att man har för litet element inunder..eller inga hål i blombrädan. Idag drar det inte nåt..*ler*

När man googlar finns det typ EN butik som har nåt liknande..annars finns det inget vad jag kan se. Uuuursmart tycker jag..och något som är lätt att göra själv...till o med för en som är rudis vid symaskinen..Nu ville syrran ha några oxå..och det kanske var DET som var tanken med att ge idén till mig...hahaha!
*     *     *     *     *
När nu ändå maskinen var framme kan man ju tycka att man skulle passa på å laga gubens jeans då..men si det tänker jag INTE göra...med maskinen.
Hittade en kul sida på nätet..och beställde raskt hem två tyglappar som skall strykas på..Bra färg var det oxå..

Firman heter Swed Patch och vidare rapport kommer...OM de funkar bra å sitter kvar i en tvätt sen. Det gäller å va lite finurlig..
Vad GÖÖÖR man inte för att slippa symaskinshelvetet....*blink*

Todelooo & Kraaaaaam!!


7 kommentarer:

  1. Hihi, nämen det är väl kul med symaskin;)nä, det är inte helt min grej heller men jag har några projekt till stugan jag ska försöka ta mig igenom, vi får väl se hur det går!
    Dina kuddar blev superfina och snyggt i fönstret blev det också!
    Ha det fint,kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Bra att det finns alternativ till nål och tråd...
    Ha en trevlig helg!/SA

    SvaraRadera
  3. Det blev riktigt fina kallrasskydd. Ja ibland kan man mer än man tror *ler*.

    Kramen

    SvaraRadera
  4. Oj... vilken alldeles utmärkt, smart och snygg idé! Skulle nog behöva så´na där korvar i mina dragiga fönster också :)
    Modigt av dig att våga ge dig i kast med symaskinen... wow!
    Bra med laglappar som kan strykas på :) Jag brukar spara lite tyg från gamla avlagda jeans och så har jag alltid en tub textillim hemma... håller många tvättar!
    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Har aldrig hört det ordet "kallrasskydd" men fick lära mig det nu. De blev ju riktigt snygga, du kan visst du!
    Ja fy sjutton visst rasar det kalla vädret ute, är nu
    väldigt trött på det.
    Trevlig helg Ninni.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  6. Tjusigt sytt vännen! de klassiska kallrasskydden är väldigt sällsynta i affärerna som du säger... men de är ju sååå smarta!.. får se om jag måste te å sy egna sen när vi flyttar ;-) det är bara 2-glasfönster i huset dessvärre.. så vi kommer behöva byta ut dem lite eftersom. men ett fungerande badrum är ju prio ett!.. ja samt kakel i köket... för där sitter det upplimmad plastmatta på väggen! *urgel* varken snyggt eller särskilt säkert vid spisen!... så det måste vi tackla rätt snabbt. men det ger sig väll! ;-)

    mys på i hemmet nu vänne! och ät lite annanaspaj åt mig också! edn ser mördande god ut den! hihi.

    kramizar!

    SvaraRadera
  7. Kallrasskydd, så kanske korvarna heter ja?! Pratade om sådana tidigare i vinter. På vårt jobb är det dragit i fönstren. Men vi fick nöja oss med att snurra ihop två lakan o lägga i fönstren! :-)
    Vi har fönster efter en låååång vägg!!
    De du sytt var jättesnygga!! Mycke annat fint här också, tack för titten!

    SvaraRadera